Khamis, 7 Ogos 2008

Peperiksaan Percubaan PMR



Assalamulaikum wbt



Kepada mereka yang akan menghadapi ujian ini pak su doakan semoga dapat menghadapinya dalam keadaan yang cukup bersedia. Walaupun ianya hanya ujian percubaan tetapi biasanya kemampuan kita dalam peperiksaan sebenar tergambar dalam ujian ini. Ini merupakan medan untuk kita mengukur setakat mana dan sejauh mana persediaan kita untuk menghadapi peperiksaan yang sebenar.



Dalam kita mempersiapkan diri kita untuk satu-satu peperiksaan ada ketikanya kita merasa jemu dan malas. Kadang-kadang kita merasa mengapa kita perlu buat semua ini. Jika anak-anak kasih dan sayang juga mengalami perasaan yang sama cuba pergi ke satu tempat yang cantik dan agak sunyi. Cuba anak-anak kasih dan sayang duduk berseorangan sambil fokuskan pemikiran pada diri sendiri.



Lupakan seketika ibu, ayah, kawan-kawan, sekolah dan semua yang di sekeliling kita dan fokuskan betul-betul hanya pada diri kita. Cuba bayangkan, dengan apa yang kita lakukan sekarang, di mana kita berada 5 tahun akan datang, 10 tahun akan datang dan seterusnya. Cuba bersungguh-sungguh dan gambarkan dengan jelas dalam fikiran kita. Perlukah kita membuat perubahan dengan apa yang kita sedang lakukan sekarang?



Dan... cuba anak-anak kasih dan sayang bayangkan pula, jika masa yang digunakan untuk melepak di cyber cafe selama 2 jam sehari itu digantikan dengan mengulangkaji pelajaran, bayangkanlah perubahan yang akan berlaku dalam tempoh 5 tahun akan datang. Walaupun perubahan itu kita lihat kecil tapi percayalah ia akan membawa impak yang besar 5 tahun akan datang atau 10 tahun akan datang. Fikirkanlah dan buatlah perubahan, anak-anak kasih dan sayang masih belum terlambat ....................................







Salam sayang dari PakSu

Tiada ulasan:

Photobucket