Isnin, 12 April 2010

KBM TCS = Ipoh Merdeka

aslkm semua..
alhamdulillah KBM SMK Tarcisian Convent telah selesai dengan baik...

Tahniah KBM Team Ipoh... antum telah MERDEKA.. kali ini 100% dikendalikan ikhwah / akhawat dari Ipoh...Pak Teh jadi pemerhati bebas je...

mula jam 8.30pg Sabtu, pelajar 85 orang, semua perempuan, tingkatan 3
KMKY dimulakan oleh Kak Iman ++ faci dari Kolej Perubatan Darul Ridzuan.... eh ehe ... Abang Bob pun ada jugak tolong
Inteam... percubaan pertama dari Mc Zarina... Ketua Wanita JIM Perak
MAM1... Mc Not ++ Mc Zarina...berduet
MAM2... semua orang Ipoh malibersama ibubapa... Pak Cu secara solo...mula sampai abis....

Tidak dilupakan Pak Haris dibelakang dewan... jadi event manager merangkap juru video + edit video merangkap "orang kaya-kaya"
Azim dan anaknye...
Tahniah faci2 dari Kolej Perubatan anak usrah Mc Not... walau pertama kali jadi fc dan ikut KBM... alhamdulillah semua menyumbang.. . lepas ni layanlah adik2 peserta tu ye...

Ada seorang bekas peserta KBM sekolah TCS tahun 2007 dah masuk IPT datang... jadi faci...

penutup jam 12.30tgh... penerbangan cepat mendarat..
TAHNIAH dan jzklah semua yang terlibat... yang mendoakan... yang hadir dan yang tak dapat hadir...

Hari Sabtu masa mula program...cikgu sekolah taye ... saya nak buat untuk tingkatan 5... bila boleh? ana kata ini Team KBM Ipoh kena jawab...Masa penutup... dapat SMS dari SMK Sultan Yusof, Batu Gajah ... ini sekolah lama Sultan Perak... bila ada tarikh kosong nak buat KBM?SM Teknik Brash Ipoh ... SMK Gunung Rapat (sekolah cluster).. SMK Raja Perempuan Bainun (sekolah asrama penuh negeri Perak) ... sekolah telah bersedia...menunggu tarikh dari Team Ipoh...menanti untuk didakwahkan

Diakhir program... KRJN memberi hadiah kepada Team KBM Ipoh berupa satu set PA system...anggaran berharga RM2000.00 Hasil pendapatan dari program di TCS semuanya untuk Team KBM Ipoh.....

alhamdulillah KBM Team Ipoh... Merdeka... Merdeka... Merdeka

Pak TehMuhamad Rasidi Adenin019 5141000mradenin2020@ yahoo.com

Isnin, 15 Mac 2010

Hanya Buat Kita Yang Mahu Berfikir dan Berubah

Inikah Kita Di Hadapan Allah ?

Today at 5:04pm

"Ustaz, saya kerap tak khusyu' dalam solat saya, walaupun saya faham ketika solat saya berhadapan dengan Allah SWT"

"Cuba ustaz beri sebab yang paling jelas agar saya dapat faham" Demikian permintaan seorang peserta Kursus Penghayatan Solat kepada saya.

Agak sukar juga untuk memberikan satu jawapan memuaskan, mungkin bagi saya ia sememangnya memuaskan hati, tetapi tidak bagi orang lain. Ini kerana asas ilmu seseroang memainkan peranan penting dalam sebarang jenis kefahaman.

Inilah cabaran dalam menyampaikan risalah Islam, jawapan bagi sesuatu isu itu mungkin ‘straight forward' boleh diperolehi di dalam al-Quran, bagaimanapun cara menyampaikannya perlu dipelbagaikan. Terutamanya Allah SWT menyebut bahawa :

وكان الإنسان أكثر شيئ جدلا

Ertinya : Dan sesungguhnya manusia itu adalah yang paling banyak memperdebatkan ( arahan dan larangan Allah SWT )

Cubaan Saya Menjawab

"Apa pandangan anta jika ada seorang kanak-kanak berumur 1 tahun dibiarkan berada di hujung cerun bangunan 20 tingkat, apa agaknya perasaan kanak-kanak itu?, agaknya dia rasa takut atau tidak berada di situ ?" Tanya saya.

"Sudah tentu dia tak berapa takut ustaz, kita pulak yang takut biasanya" jawabnya dengan yakin.

"Ok, saya nak tanya lagi, apa pula perasaan kanak-kanak tersebut jika dibawa di hadapan seekor harimau yang sedang lapar agaknya?" uji saya lagi.

"sama je ustaz, dia tak endah pun, silap haribulan...mungkin budak tu peluk je harimau tu" sambil ketawa kecil dijawabnya kali ini.

"tepat sekali, bagaimana pula jika anta berada depan harimau yang sama? Takut tak agaknya?"

"mestilah ustaz.." balasnya.

"anta minat durian tak?" saya bertanya.

"uii suka sangat tu, favorite saya" tersengeh pemuda itu, nampak lapar terus dia bila sebut nama durian

"macam mana respond kanak-kanak umur setahun jika letak durian yang tajam kulitnya itu depan mata dia, dia suka macam anta tak?"

"tak la ustaz, mana budak macam tu tahu durian tu sedap..susu je yang dia tahu sedap" jawabnya.

Itulah Jawapan

Itulah jawapan bagi soalan anta tadi, anta tanya saya kenapa anta tak khusyuk dalam solat sedangkan anta tahu sedang berada di hadapan Allah SWT...

"Macam mana tu ustaz" berkerut pemuda ini cuba memahamkan dirinya.

Begini..

Kanak-kanak tadi tidak merasa gerun atau takut berada di hujung cerun bangunan tinggi mahupun di hadapan harimau lapar dan juga tidak bergembira sangat bila diberikan durian yang sedap itu.

Berbanding orang dewasa yang apabila diletakkan di cerun bangunan dan di depan harimau lapar, sudah tentu kita berasa takut dan berlari pecut !. Ini kerana ILMU dan KEYAKINAN kita tentang bahayanya keadaan itu. Malah suasana itu sudah cukup menaikkan hormon Adrenaline kita kita untuk bertindak dengan pantas menjauhkan diri dari suasana bahaya itu.

Berbeza kanak-kanak umur setahun tadi kerana dia masih belum cukup ILMU dan TIADA SEBARANG KEYAKINAN tentang erti bahaya di cerun dan depan harimau, malah dia tiada juga ilmu tentang sedapnya durian itu.

Itulah jawapannya, bila kita mengucapkan di dalam doa iftitah kita

إني وجهتُ وجهي للذي فطر السموات والأرض حنيفاً مسلماً

Ertinya : "Sesungguhnya aku menghadapkan wajahku di hadapan pemilik langit dan bumi dalam keadaan sebagai seorang muslim yang suci"

Tidakkah kita merasai kehebatan dan kebesaran Allah SWT, yang merupakan pemilik langit, bumi dan segala isinya. Tidakkah kita dapat merasakan kerasnya bentuk 'azab yang boleh diturunkan oleh Allah SWT kepada manusia dan lemahnya kita untuk menghadapi sebarang bencana tersebut..tetapi mengapa masih lagi kita tidak khusyu dan hormat serta gerun berada di hadapan Yang Maha Berkuasa seperti ini?

Ia tidak lain, tidak bukan..kerana ilmu umat Islam kini tentang kekuasaan Allah SWT dan keyakinannya terhadap dahsyatnya bentuk azab Allah SWT adalah amat cetek, secetek kanak-kanak berumur 1 tahun tadi.

Justeru, bilakah kita ingin menaikkan ilmu kita ke paras ilmu orang dewasa apabila berhadapan Allah SWT?

Kita kerap bersifat orang dewasa dengan menjaga segala macam pergerakkan, protokol dan segala adab bila berhadapan dengan inidividu berpangkat di dunia. Apakah kerana kita beriILMU dan YAKIN bahawa rezeki kita di pegang oleh orang sebegini?.

Benar, Islam amat menggalakkan menghormati orang lebih tua serta ketua kita. Masalahnya bukan disitu; tetapi ilmu, keyakinan dan hormat kita yang sepatutnya diserlahkan apabila berhadapan dengan Allah SWT kelihatan diserap hebat oleh penghuni dunia dan isinya, sehingga yang berbaki untuk Allah SWT adalah sisa-sisa perasaan hati sahaja.

Padahal, seluruh milik mereka adalah sementara dan semua kita adalah amat amat lemah.

Cita-cita mendewasakan iman dan ilmu terhadap Allah SWT ini tidak akan dapat sama sekali dicapai dengan perangai malas membaca dan menghadiri kuliah agama.

Konsert dan akademi di banjiri, web melalaikan ditumpui tetapi kuliah dijauhi. Inikah inidividu yang mendakwa ingin berada di syurga Allah bersama para Nabi dan menikmati nikmat yang tiada tamanya..

Inikah usaha kita untuk memperolehi nikmat berpanjangan akhirat?.

Inikah kita?

Inikah kita bila berhadapan dengan hukuman larangan Allah dari dosa riba yang maha besar serta seluruh larangan Islam yang lain..masih ingin berdebat walaupun sedar, ia hanyalah untuk menegakkan benang basah dan meneruskan bisnes diri.

Sekian

Ust Zaharuddin Abd Rahman

Tahniah SMK Sg Manik

Di sini paksu ingin mengucapkan tahniah kepada semua anak kasih dan anak sayang smk sg manik kerana telah berjaya dalam peperiksaan spm 2009. Sekurang-kurangnya membolehkan anda semua untuk meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Anda semua hebat.

Janganlah anak kasih dan anak sayang membandingkan keputusan dengan mereka yang mempunyai pasarana yang lebih baik. Tuisyen sana sini dengan belanja yang besar. Mereka juga mempunyai ibu bapa yang boleh memberi tunjuk ajar di rumah tentang apa yang tidak faham yang diajar di sekolah. Sedangkan anak-anak kasih dan anak-anak sayang di smk sg manik tidak mempunyai pasarana tersebut. Jika dibandingkan pasarana di tempat anda dengan mereka sangat berbeza. Sebenarnya anda semua telah berjaya dan menyerlah jauh dari biasa. Teruskan usaha anda hingga anda mencapai matlamat anda. Kami di KRJ akan sentiasa mendoakan kejayaan anda semua

Isnin, 8 Mac 2010

KBM UTP Mechanical Engineering

aslkm semua...
7 Mac 2010 Perlok, Sungkai: alhamdulillah selesai sudah KBM untuk pelajar UTP Mechanical Engineering....
program bermula pada hari Sabtu 6 Mac 2010 jam 10 pagi dan berakhir 7 Mac 2010 jam 2 petang.
Seramai 46 orang peserta (3 perempuan + 43 lelaki) telah menyertai program kali ini, bersama 3 orang pengiring merangkap jurugambar dan juruvideo.
Terima kasih kepada 10 orang fasi dan pengendali.... Abang Bai, Pak Su, Pak Teh, Bro Izzudin (Kem Komandan), Bro Fahmy, Pak Haris, Pak AM, Bro Shafiq. Tidak ketinggalan Ustazah Mashitah dan Kak Long (Rufaidah)

Tunggu laporan penuh dari Kem Komandan...... dan jumpa semula minggu ini di Perlok 13 dan 14 Mac 2010 untuk KBM UTP Civil Engineering...

Jzklah semua... moga Allah memberi balasan yang terbaik untuk semua.... amin

ikuti gambar dari Blog KBM2U http://kbm2u.blogspot.com/2010/03/kbm-utp-siri-1.html

Pak Teh

Jumaat, 26 Februari 2010

Qiam Remaja Perdana


Satu program Qiam Remaja Perdana akan diadakan di Masjid Nurul Hidayah, Masjid Daerah Manjung pada 27 Februari 2010 ini. Seramai 300 orang remaja lelaki dan perempuan akan mengambil bahagian Insya Allah. Program ini dianjurkan oleh Biro Pendidikan & Pembangunan Ummah dan Biro Wanita masjid tersebut.

Program ini dikendalikan sepenuhnya oleh KRJ Network dan diharap program ini merupakan satu titik mula untuk menjadikan masjid ini mesra remaja.

Pak Su

Isnin, 18 Januari 2010

aslkm semua
maaf lama tak update blog KRJ Perak ni.... insyaalah akan menyusul maklumat program KRJ...
terima kasih atas sokongan semua....

wasalam
Pak Teh

Isnin, 14 September 2009

REMAJA RAIKAN RAMADAN (3R)
anjuran Jaringan Muafakat Pertubuhan Islam Negeri Perak (JAMAIY)
dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIP)
diurusetiakan oleh Kelab Remaja JIM, Pertubuhan Jamaah Islah (JIM) Negeri Perak
tarikh 12 & 13 September 2009 hari Sabtu & Ahad
tempat Masjid Sultan Muhibbudin Shah (Masjid Hospital) Ipoh

peserta seramai 90 orang perempuan dan 66 orang lelaki dari pelbagai sekolah negeri perak
antaranya SMA Taayah Ipoh, SMI AlHidayah Ipoh, SMT Persiaran Brash Ipoh, ahli KRJ dari Kuala Kangsar dan lain2 lagi
30 orang fasi dan pengendali terlibat dalam program ini dari Kolej Profesional Mara, UiTM Seri Iskandar, Kolej Islam Darul Ridwan
antara program:
taaruf = KMKY
ceramah = mencari rahmat mengharap keampunan
explorasi = jalan jalan cari hidayah
tadarus
iftar
tarawih
qiamullail
sahur
kuliah subuh
perkongsian
penutup = Timbalan Pengarah JAIP
laporan ringkas dari Pak Teh
Pangarah 3R 2009