Isnin, 7 Julai 2008

Anak Merupakan Anugerah Ilahi dan Amanah

Semalam pak su menghantar dua orang anak pak su; seorang ke usm nibong tebal dan seorang lagi ke kolej matrikulasi perak. Pak su ke usm nibong tebal dahulu. Selepas selesai urusan di sana baru lah pak su hantar yang seorang lagi ke kolej matrikulasi perak.




Semasa bersalaman pak su pelok anak pak su yang nombor 3 ini seperti selalu, tiba-tiba anak pak su ni menangis. Pak su jadi terkejut, kerana selalunya dia ceria. Setelah bercerita berbagai cerita dia kembali seperti biasa dan pak su pun bertolak balik.




Dalam perjalanan pak su sempat bertanyakan isteri pak su. Rupanya, pada malam sebelumnya dia ada meluahkan rasa tidak selamat bila keluar dari rumah. Hairan juga ye. Anak pak su seorang yang rajin dan pandai. Dalam peperiksaan spm yang lalu dia mendapat A dalam semua mata pelajaran. Tahap keyakinannya juga tinggi. Ini dapat pak su perhatikan bila dia memandu. Tapi mengapa dia rasa tidak selamat bila berada di luar lingkungan rumah.




Setelah pak su berfikir sejenak, pak su teringat akan gambar yang pernah diposkan kepada pak su. Patut juga dia merasa tidak selamat. Cuba anak-anak kasih dan sayang perhatikan dan renungkan sejenak akan gambar ini. Adakah anak-anak kasih dan sayang akan merasa selamat dari perbuatan yang seperti ini. Adakah anak-anak kasih dan sayang boleh pasti terhindar dari melakukan perbuatan yang seperti ini dengan godaan dan ujian yang berada di sekeliling kita.




Anak-anak kasih dan sayang, kita memerlukan daya tahan yang kuat untuk menghindarinya sebenarnya. Yang paling utama ialah kita tidak memulakan langkah pertama ke arah itu. Apakah dia langkah pertama itu? Pergaulan yang bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram. Jika kita dapat membataskan pergaulan ini, insya Allah kita akan terselamat dari perbuatan yang seperti ini. Wassalam.




PakSu

Tiada ulasan:

Photobucket